torsdag 6 december 2007

Härlig serie!

De flesta säsonger har det varit busenkelt att tippa fyra av fem matcher i varje omgång. Den här säsongen är det annorlunda. Visst är Falkenberg två snäpp bättre än alla andra och Säter ett snäpp sämre, men i övrigt så kan alla lag vinna över varandra om det sämre laget bara har en lite, lite bättre dag. Veckoomgången visade sig inte vara något direkt undantag.

Örkelljunga visade att man vill vara med och fajtas även i år (även om Habo verkar ha stått för årets botteninsats alla lag inräknade med 60 ehna misstag på fyra set!!?). Hylte var nära, nära att skrälla över Sollentuna borta. Vingåker gjorde sitt jobb, men först efter att Lugi fått en av sina stora spelare skadad... Team Valla gjorde processen kort mot Säter, vilket var helt väntat. Falkenberg visade att de är bäst i år, med marginal!

Kampen om de två sista platserna i Grand Prix står fortfarande mellan sex lag där det bara skiljer fyra poäng. Ett försök att analysera läget:

- Habo har ett övertag i två poängs försprång och klart bäst setskillnad (+6). En osäker och två mycket svåra matcher före jul innebär att det troligen inte blir fler poäng.
- Vingåker två efter och bra setskillnad (+1). Två osäkra matcher och en förlust att vänta. Jag gissar två poäng till.
- Hylte två efter och en hygglig setskillnad (-1). Två lätta matcher och en osäker. Jag tror på fyra poäng till.
- Tierp två efter och samma setskillnad som Hylte (-1). Tre osäkra matcher. Jag tror på fyra poäng till.
- Team Valla två efter och halvbra setskillnad (-2). En lätt och två osäkra matcher. Jag tror på två poäng till.
. Örkelljunga fyra efter och hygglig setskillnad (-4). Tre osäkra matcher. Jag tror på två poäng till.

Ovanstående genomgång leder fram till mitt nya tips att Tierp och Hylte tar de två sista platserna i Grand Prix... men jag har ju haft fel förr!

Inga kommentarer: