måndag 13 oktober 2008

Bra poängsystem?

Debatten om volleybollens nya poängsystem (läs: nytt i Sverige) har rasat en tid nu... eller näee det är precis vad den inte har gjort. Är det ingen som bryr sig? Eller är det ett så klockent system att det inte finns något att invända? Italien kan väl volleyboll? Har de detta system så borde det väl duga åt oss?

Njaa... jag har något att invända!

Volleyboll går ju ut på att vinna matcher. Om man vinner med 3-0, 3-1 eller 3-2 så är man väl en vinnare? Om du tror detta så har du inte längre rätt. Om man vinner med 3-2 med det nya poängsystemet är man en halvloser! Det är väl ändå något märkligt med att man när man har kämpat sig till en seger i femte set går ut från hallen och har tappat en poäng!!?

Jag är också tveksam till att man får någonting för att man är nära att vinna, ska man få något för att man var nära, att man är en "halvvinnare"?

Detta tar bort den verkliga nerven i sporten. Det SKA handla om att vinna eller förlora, inte om att man kan bli halvloser eller halvvinnare.

Jag tror att detta är en dålig utveckling och hoppas att man backar på beslutet. Frågan är egentligen vad som blir bättre av detta? I mitt tycke - troligen ingenting!

Åsikter och debatt efterfrågas!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Problemet är att 5:e set är ett rent lotteri. Som spelare föredrar jag det nya systemet som ger mindre press i sista setet samtidigt som man får lite utdelning för de seten man vunnit. Men när jag sitter på läktaren så är det gamla systemet att föredra, helt klart. Så det är ett dilemma, vem spelar vi för? Oss själva eller publiken? Publiken borde det vara...

Anonym sa...

Allting som kan bidra till att skapa dramatik och eventuell mer mediauppmärksamhet är bra för sporten. Tänk nu hut mycket mer intrikat en streckstrid kan bli. Ger gott om möjligheter för förståsigpåare och andra att skriva spaltmeter om (decimeter kan vi inom volleybollen snarare hoppas på). Tror det är bra ur den aspekten.

Anonym sa...

När jag första gången hörde förslaget räknade jag om den dåvarande elitserietabellen och det blev INGA placeringsförändringar alls. Så förhoppningsvis kan det kanske bidra till lite mer uppmärksamhet men ändå inte påverka det slutliga resultatet.

Anonym sa...

Jag är inte helt övertygad om att det är så men visst, kanske det blir lite mer rafflande i de matcher som går till 5 set om det då är fler poäng på spel. Å andra sidan så blir det nu, i sådana fall, mer spännande i 4:e set. Personligen tycker jag att det är mer sportsligt rättvist så här(då t.ex. 57% av förra årets 5-setare avgjordes med minsta möjliga marginal), och som spelare föredrar jag det framför att det kan uppfattas som något mer spännande från läktaren.

Man skulle dessutom kunna ifrågasätta relevansen av spännings-resonemanget (att det är så spännande vid 13-13 i 5:e) genom att dra det till sin spets och resonera att det vore bättre om ännu mer stod på spel vid varje given match och förlorande lag tvingas till.... tja hitta på nåt.

Man skulle i och för sig även kunna ifrågasätta hela denna diskussion då de bästa lagen ändå kommer att ta sig till slutspel och det är där det börjar gälla något. Och där räknas enbart segrar. Serien är en transportsträcka, om än inte en ointressant sådan.

Anonym sa...

Risken kan ligga i en ovilja att matcha yngre oerfarna spelare, då detta kan komma att kosta poäng. Det är inte precis en ofarlig utveckling.

Anonym sa...

Logiken brister, inte spelar man med sk. lovande spelare i ett 5:e set med dagens räkning? Så varför skulle det göra skillnad med nya poängsystmet?
Vi får väl tro att proffsligorna som använt detta system har gjort en analys redan före dom införde och även under resans gång när dom väljer att spela vidare. Hockeyn har kört länge med poäng vid sk. sudden så återigen detta är ett spännande system att testa.

Men man kan vara Svensk och gny och tracka ner på allt som är nytt och som man inte kommit på själv. Välj själva. Eller så kan bli dansktränare och tycka om allt och lite till utan att ha täckning där heller.

/Kalle

Anonym sa...

Volleyboll är ett spel utan att oavgjort resultat finns, då är det bara seger eller förlust som gäller. Vinst skall då alltid ge full poäng, men ett bonuspoäng skulle jag kunna tänka mig till förlorarna som tar två set. Vinnaren skall inte tappa poäng för att andra laget spelar bra.

Anonym sa...

Det sista skulle inte funka. Det skulle genast dra igång massa konspirationsteorier om att man låter något lag "få" ett poäng och massa sån skit.
Tänkte däremot på en annan sak. jag kollade lite på Marathontabellen och den kommer ju faktiskt bli orättvist när en seger ger 3 poäng...

Volleyfanatic sa...

Uppenbarligen ett ämne som är intressant. Det blir säkert läge att återkomma till frågan om poängsystemet framöver.

Jag hävdar fortfarande min skepsis till att vinnande lag "förlorar" en poäng och därmed komemr att känna sig som halvlosers.

Den där känslan av att ha VUNNIT en riktigt tajt match för att man var bättre när det verkligen gällde...

Det positiva kan vara kortsiktigt att volleyboll får lite uppmärksamhet, men det är ju snabbt övergående?